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[_혁신주의] 존 칼빈의 인간이해와 성경적 상담의 독자성 : 인본주의 상담에 대한 비판적 고찰

 

존 칼빈의 인간이해와 성경적 상담의 독자성 : 인본주의 상담에 대한 비판적 고찰

http://www.riss.kr/link?id=T14916395

  • 저자
  • 발행사항

    서울 : 총신대학교, 2018

  • 학위논문사항

    학위논문(석사) -- 총신대학교 상담대학원 기독교상담학과 성경적상담전공 2018

  • 발행연도

    2018

  • 작성언어

    한국어

  • KDC

    235.35 판사항(6)

  • DDC

    253.5 판사항(23)

  • 발행국(도시)

    서울

  • 형태사항

    iii, 100 p. ; 30 cm

  • 일반주기명

    지도교수: 오태균
    참고문헌: p. 93-98

  • 소장기관
    • 국립중앙도서관 국립중앙도서관 우편복사 서비스  
    • 총신대학교 도서관 소장기관정보

부가정보

국문 초록 (Abstract) kakao i 다국어 번역

본 논문은 오늘날 상담 현장에서 적용되는 다양한 이론과 방법이 모두 내담자에게 유익한가라는 문제의식으로 시작한다. 상담자의 세계관에 따라 임의로 채택되는 모든 이론과 방법은 특정한 인간관을 전제하기 때문이다. 인간을 바라보는 상담자의 시각은 상담의 과정과 결과를 좌우하고 내담자의 인생에 직접적인 영향을 끼친다. 오늘날 인간을 바라보는 대부분의 시각은 인간의 존엄성을 넘어 인간을 절대화하는 인본주의 세계관에 기초한다. 하나님에 대한 불신앙을 토대로 하는 인본주의는 우리 사회 깊숙이 자리 잡은 시대사조가 되었고, 일반 상담은 물론 기독교상담에도 지배력을 행사하며 상담자의 인간관을 잠식하고 있다. 본 논문은 존 칼빈과 칼 로저스를 통해 성경적 인간관과 인본주의 인간관을 살펴보고, 각각의 인간관에 기초한 인본주의 상담의 한계와 성경적 상담의 독자성을 논한다. 성경적 인간관과 인본주의 인간관의 차이는 인간을 하나님께서 직접 창조하신 피조물로 이해하는가 아니면 진화의 산물인 자연 발생적 유기체로 이해하는가 하는 인식의 차이에서 비롯된다. 성경적 인간관은 창조-타락-구속의 역사적 관점에서 인간을 바라보며 타락으로 말미암아 훼손된 하나님의 형상이 마지막 날에 완전히 회복된다고 확신한다. 반면에 인본주의 인간관은 인간의 타고난 방향성을 전적으로 신뢰하며 자아실현, 즉 충분히 기능하는 인간을 지향하지만 궁극적인 완성의 상태는 없다고 밝힌다. 성경적 인간관과 인본주의 인간관은 처음부터 끝까지 상반된 입장을 취하는데, 전자는 하나님 사랑을 전제한 ‘이웃 사랑’으로 귀결되고 후자는 ‘자기 사랑’으로 귀결된다. 로저스에게 인간의 변화는 건설적인 성격으로 바뀌는 과정을 의미했지만, 칼빈은 인간 본성과 존재의 ‘거듭남’을 추구했다. 본 논문은 성경적 상담의 독자성을 논하면서 로저스의 인본주의 기술을 차용하는 문제에 대해 반대의 입장을 표명한다. 모든 이론과 학문의 저변에는 세계관이 대립하고 있으며 학문을 포함한 인간의 모든 활동이 종교적 행위라는 명제에 동의하기 때문이다. 따라서 인간관의 차이가 신본주의 또는 인본주의에 속한 세계관의 차이라는 사실을 인식하고 성경적 상담의 독자성을 주장하며 성경과 신학의 중요성을 강조한다. 영혼의 문제를 가장 깊고 정확하게 다루는 자원은 바로 성경과 신학이기 때문이다. 성경적 인간관은 문제의 뿌리를 발견하고 궁극적인 변화에 이르는 길을 보여준다. 따라서 영혼의 문제를 다루는 상담자는 막중한 책임감과 함께 성경적 인간관을 정립해야 한다. 또한 성경적 상담은 인간을 바라보는 성경의 독특한 관점에 입각하여 고유의 영역을 구축하고 인간의 정체성을 왜곡하는 인본주의 세계관에 맞서 성경적 인간관을 고취해야 한다.

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다국어 초록 (Multilingual Abstract) kakao i 다국어 번역

This study starts with the important question of whether the various theories and methods used in the counseling field are all genuinely beneficial to the counselees. All theories and methods that are freely applied in accordance with the counselor’s worldview presuppose a particular view of human beings. Even when approaching the same counseling issue, the goals, processes, and results of the counseling differ according to the counselor’s opinions regarding humans, and such differences directly impact on the counselee’s life. Because the counseling field has no absolute standards or models, counselors operate with significant autonomy; thus the counseling experience can vary greatly, depending on the counselor selected. Today, most counselors’ views are based on the humanist worldview, which absolutely values humans above human dignity. Secular Humanism, which is based on a complete lack of belief in God, has become a spirit of the times and is deeply embedded in our society. It influences Christian as well as general counseling and encroaches on counselors’ views of human beings. This study compares the biblical viewpoint of human beings, as represented through John Calvin, with the humanistic viewpoint, as represented through Carl Rogers, to recommend the former over the latter. The study points out the limitations of humanistic counseling from a biblical standpoint and discusses the uniqueness of biblical counseling based on the biblical view of human beings. The fundamental difference between biblical and humanistic viewpoints arises from the different ideas of whether humans are creatures created by God Himself in His own image or naturally occurring organisms as a product of evolution. The biblical viewpoint looks at human beings from a historical perspective based on creation, fall, and redemption, and is convinced that the image of God, which has been damaged by corruption, will be completely restored on the last day. On the other hand, the humanistic viewpoint trusts in the innate nature of the human organisms and argues that all humans are in the process of self-actualization-becoming a fully functioning person. However, it also states that no ultimate state of perfection exists. The biblical and humanistic viewpoints of human beings are opposites from beginning to end. The former results in love for one’s neighbors on the premise of love for God, and the latter results in self-love. For Rogers, human change meant a process of transformation into a constructive personality, but Calvin pursued “being born again” of human nature and existence. This study opposes the use of Rogers’ humanistic techniques in biblical counseling because it is not simply a matter of techniques, but rather of the different worldviews, which causes conflict in the basis of every theory and method. Therefore, this study recognizes that the counselors can have different viewpoints depending on whether they have a God-centered or human-centered worldview and emphasizes the importance of the Bible and theology in counseling. In fact, it is the Bible and theology that describe the human soul in the deepest, most accurate way. The study highlights the uniqueness of biblical counseling in fostering a counseling approach that considers the human soul and suggests that biblical counseling must establish its own inspirational domain based on the Bible’s unique standpoint toward human beings, in opposition to the humanist worldview, which distorts the human identity. Also, counselors dealing with problems of the human soul must establish the biblical view of human beings. Only the biblical viewpoint shows the roots of all problems and paves the way to ultimate change in human nature.

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목차 (Table of Contents)

  • 국문초록
  • Ⅰ. 서론 1
  • 1. 연구 목적과 필요성 1
  • 2. 연구 방법과 한계 6
  • Ⅱ. 칼 로저스의 인간이해 7
  • 1. 종교와 경험 7
  • 2. 노자의 무위 사상 9
  • 3. 유기체로서의 인간 13
  • 3.1. 경험과 자아 13
  • 3.2. 인식과 수용 15
  • 4. 실현 경향성을 타고난 인간 16
  • 4.1. 자아실현 경향성 18
  • 4.2. 가치화 과정 18
  • 5. 충분히 기능하는 인간 20
  • 5.1. 모든 경험을 수용함 21
  • 5.2. 실존적으로 살아감 21
  • 5.3. 자기를 신뢰함 22
  • Ⅲ. 존 칼빈의 사상적 배경 25
  • 1. 회심과 성경 25
  • 2. 인문주의 29
  • 2.1. 르네상스 휴머니즘 30
  • 2.2. 인문주의와 신학 33
  • Ⅳ. 존 칼빈의 인간이해 37
  • 1. 하나님 형상으로서의 인간 37
  • 1.1. 영혼과 육체 38
  • 1.2. 오성과 의지 42
  • 2. 원죄를 타고난 인간 45
  • 2.1. 타락과 죽음 47
  • 2.2. 전적 부패 49
  • 3. 하나님 형상을 회복하는 인간 52
  • 3.1. 그리스도와 연합함 53
  • 3.2. 자기를 부정함 55
  • 3.3. 이웃을 사랑함 57
  • Ⅴ. 인본주의 상담의 한계 61
  • 1. 악과 고통의 문제를 간과함 61
  • 2. 관계와 타인을 절대화함 66
  • 3. 맹목적 자기애를 조장함 69
  • Ⅵ. 성경적 상담의 독자성 76
  • 1. 죄와 주체의 문제 76
  • 2. 기술의 차용 문제 78
  • 3. 성경과 신학의 중요성 83
  • Ⅶ. 결론 87
  • 참고문헌 91
  • ABSTRACT 97
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