• 새글
  • 접속자(283)
  • 검색
  • |
  • 로그인
  • 회원가입

[[통합주의]] 연구논문 : 방과 후 학교교육의 성경적 상담 적용

연구논문 : 방과 후 학교교육의 성경적 상담 적용
 
  • 김미선 ( Mi Seon Kim )
  • 한국성경적상담학회, <성경과 상담> 9권0호 (2009), pp.235-268
 
 
  •   ECN
  •  
  •   UCI
  • I410-ECN-0102-2012-230-001811797
  •   키워드
  • 방과 후 학교교육, 성경적 상담, 교사의 역할, 발달 장애, 주 양육자, after-school education, biblical counseling, teachers` role, developmental impairment, main nurturer
  •   초록
  • <한국어 초록>
  •    본 연구는 학동기 아동의 교회에서 실시하는 방과 후 교육에서 성경적 상담의 적용 가능성을 알아보고자 했다. 방과 후 교육의 대상은 자립능력이 없는 아동들이다. 방과 후 교육 시간은 부모의 돌봄이나 학교에서 교사의 지도를 받지 못하는 모든 시간 동안이며, 방과 후 교육 과정은 아동의 발달 과정에 맞추어 신체적·정서적·영적인 필요를 제공하고, 아동이 가진 잠재력을 활성화하여 건강하고 책임감 있는 독립체로 살아갈 수 있도록 하는 오든 양육행위로 정의할 수 있다. 또 교회 방과 후 교육은 첫째, 사회적 변화와 자기보호 아동의 증가에 따른 사회 복지적 차원에서 둘째, 신체·인지발달의 욕구 충족과 학업의 지도·올바른 생활 습관의 형성·발달 장애 측면의 교육적 차원에서 셋째, 영적 존재로서의 아동들을 대상으로 한 선교적 차원에서 반드시 필요하다고 본다. 따라서 방과 후 교사는 학교의 교사와 가정의 어머니, 그리고 교회학교의 교사라는 삼중의 역할을 감당할 수 있는 자질을 갖추어야 한다. 학동기 아동의 발달장애 문제는 아동과 주 양육자에 대한 상담이 동시에 필요하며, 아동은 상담과정을 거쳐 생활의 습관화로 진행되어야 한다. 이에대한 구체적인 방과 후 교육 방법으로 매일 QT활동과 기도일기를 통해 자신을 점검하고, 기도하며 훈련하였다. 그 결과 발달 장애가 있는 아동, 즉 친구관계가 어려워 신경정신과에서 2년 이상 치료받은 아동과 학교 공포증으로 5개월 동안 복통을 호소하던 아동이 치료되는 것을 입증할 수 있었다.
  • <영어 초록>
  •    The purpose of this study is to find out the applicability of biblical counseling to the ecclesiastical after-school education, or afterschooling, for school children. The subjects of after-school education at church are the children who are not self-independent. The education of the subjects has been provided during the period when the children are not under the parental care or under the teacher`s discipline. The contents of the education, which is defined as all the activities of nurturing children aiming at educing their latent talents and helping them grow to be healthy and responsible individuals, include the physical, emotional and spiritual discipline designed according to the process of child development. The ecclesiastical after-schooling is considered to be necessary in many aspects. One of the necessities can be felt in the aspect of fulfilling social welfare whose call is echoed with the galloping social change and the increasing number of selfsupporting children. Second, at this juncture, palpable is the need for the education for meeting children`s needs arising from physical and cognitive development, for achieving balanced scholastic acquisition and for forming appropriate habits and coping with developmental impairment. The third is the biblical mission for the individual entity as a spiritual soul. Therefore, it is natural that the teacher at the afterschool should be qualified enough to play a multilateral role of a school teacher, a mother at home and the church teacher simultaneously. To tackle the challenge related with the developmental impairment of children, we should conduct continuous and stable counseling with children and their main nurturer, leading the subjects to make a progress toward the stage where the children form a habit of life. To achieve the prescribed goal, the researcher has helped the children to have everyday QT and to monitor themselves by keeping a prayer diary and to train themselves with faithful prayers. As a result, it has been revealed that the children with developmental impairment have shown remarkable recovery. A child, who has been under the treatment of a pyschiatrist for more than two years because he was not able to make friends with other mates, has shown remarkable recovery. Also, a child with a chronic stomachache triggered by a kind of school phobia has been diagnosed to have no more problem.

 

1.상담챠트
2.신체문제
3.정신구조
4.마음이해
5.변화과정

상담시리즈 현장실시간 학차신청 세미나

필독서1
필독서2


번호 분류 이미지 제목 글쓴이 날짜 추천 조회
게시물이 없습니다.
목록